مقاله, بیماری ها

پاروا ویروس در سگ ها

آخرین چیزی که هر صاحب توله سگ یا پرورش دهنده سگ می خواهد بشنود، مبتلا شدن حیوان خانگی اش به پاروا ویروس است. پاروا ویروس در سگ ها متأسفانه یک بیماری شایع با عواقب مرگبار است، به همین دلیل برای هر کسی که به طور منظم با توله سگ برخورد می کند مهم است که از علائم این بیماری آگاه بوده و راهکارهای مقابله با آن را بداند.

پاروا ویروس “بیشتر” در توله سگهای واکسینه نشده ایجاد می شود. این ویروس بسیار مسری بوده و از طریق تماس مستقیم با سگ آلوده یا تماس غیرمستقیم با جسم آلوده منتشر می شود. توله سگ شما هر بار که بو می کشد، لیس می زند یا مدفوع آلوده را مصرف می کند، در معرض پاروا ویروس قرار می گیرد. انتقال غیرمستقیم زمانی اتفاق می افتد که فردی که اخیراً در معرض سگ آلوده قرار گرفته است توله سگ شما را لمس کند، یا وقتی توله سگ با جسمی آلوده مانند ظرف غذا یا آب، یقه ها و بندها و دست و لباس افرادی که در تماس با سگ های آلوده هستند روبرو شود.

این بیماری ویروسی در طبقه بندی بیماری های معده و روده کوچک قرار میگیرد. این ویروس ترجیح می دهد روده کوچک را آلوده کند و در محلی که سلول ها را از بین می برد، باعث اختلال در جذب می شود. ویروس پاروا بر مغز استخوان و بافت های لنفاوی توله سگ ها نیز تأثیر می گذارد و در برخی موارد می تواند باعث ایجاد عارضه در قلب هم بشود.

پاروا ویروس چرا توله سگها مبتلا به پاروا ویروس می شوند؟

توله سگهای شش هفته تا شش ماهه حساس ترین گروه برای پاروا ویروس هستند. توله سگها تقریباً در سن 6، 8 و 12 هفتگی علیه پارو ویروس واکسینه می شوند. آنها تا زمانی که مجموعه واکسیناسیون کامل خود را دریافت نکنند، در معرض بیماری هستند، این بدان معناست که دارندگان باید در این مدت احتیاط بیشتری داشته باشند تا از ابتلا توله سگهای خود به ویروس جلوگیری کنند. توله سگها باید یک دوز واکسن پاروا ویروس را – بدون در نظر گرفتن چند دوزهای قبلی- بین 14 تا 16 هفتگی دریافت کنند.

• فشار و استرس ناشی از شیر گرفتن به دلیل حجم زیاد استرسی که به حیوان وارد میشود و معاقبا تضغیف سیستم ایمنی او، می تواند منجر به بروز موارد شدیدتری از پاروا در توله سگ شود.
  • ترکیبی از پاروا و عفونت ثانویه یا انگلی نیز می تواند منجر به موارد شدیدتری از پارو در توله سگ شود.

علاوه بر این، نژادهای خاصی از سگ بیشتر در معرض ابتلا به پاروا هستند:

• روتویلر
  • دوبرمن پینچر
  • آمریکن استافورد شایر
  • تریرها
  • انگلیس اسپرینگر اسپانیل
  •  ژرمن شپرد
  • لابرادور رتریور

سگها تا چه سنی ناقل پاروا هستند؟

توله سگها و سگهای بالغ مبتلا به پاروا  4 تا 5 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس با این بیماری درگیر میشوند که متأسفانه، این دوره زمانی همیشه با ظهور اولین علائم پاروا همزمان نیست. این بدان معناست که سگها می توانند قبل از اینکه علائمی از خود نشان بدهند هم مبتلا شده باشند. توله سگهای دارای پاروا پس از بهبودی بالینی تا 10 روز همچنان ناقل ویروس هستند. بنابراین مطمئن شوید که توله سگ بهبود یافته را از سگ های واکسینه نشده و نیمه واکسینه شده دور نگه دارید.

ویروس می تواند حداقل برای یک ماه در محیط داخل خانه و به مدت چندین ماه و حتی یک سال در شرایط مناسب در فضای باز زنده بماند. لزوم مشورت با دامپزشک در مورد بهترین روش برای از بین بردن ویروس پاروا از محیط به شدت حائز اهمیت است.

علائم بالینی پاروا ویروس در توله سگها

پاروا ویروس

باید بدانیم که یک توله سگ مبتلا به پاروا یک سگ بسیار بیمار است و تشخیص هرچه زودتر علائم و مراجعه به دامپزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بهبود هرچه سریعتر او الزامیست. از آنجا که پاروا در توله سگهای جوان معمول است، هر زمانی که در توله سگ خود علائم زیر را مشاهده کردید هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید چرا که جان حیوان شما در خطر است:

• اسهال خونی
  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • ضعف
  • کمبود آب بدن
  • افسردگی
    همه این علائم به خودی خود جدی هستند و می توانند نشانه پاروا یا بیماری جدی دیگری باشند. در صورت مشکوک بودن توله سگ فوراً باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.

درمان پاروا ویروس

دامپزشک بر اساس علائم بالینی، کیت آزمایشگاهی و بررسی پارامتر های خون پاروا ویوس را تشخیص می دهد. وی همچنین ممکن است با روش آزمایشگاهی ELISA برای جستجوی آنتی ژن های ویروسی در مدفوع سگ شما انجام دهد و در صورت لزوم آزمایش های تشخیصی بیشتری را انجام دهد.

هیچ درمانی برای پاروا وجود ندارد. دامپزشک در طول دوره بیماری درمانهای حمایتی را به شما پیشنهاد خواهد داد .

ویروس های جدی مانند پاروا سیستم ایمنی توله سگ را تضعیف کرده و تعداد گلبول های سفید خون او را کاهش می دهد و توانایی او را در مبارزه با عفونت های باکتریایی ثانویه کاهش می دهد. آسیبی که ویروس به دیواره روده سگ وارد می کند احتمال عفونت ثانویه را افزایش می دهد. دامپزشک شما ممکن است توله سگ شما را برای مقابله با این عفونت های باکتریایی روی یک درمان آنتی بیوتیکی قرار دهد و توله سگ شما را با دقت برای عوارض اضافی کنترل کند.
میزان زنده ماندن سگهایی که توسط دامپزشک تحت درمان قرار می گیرند پنجاه درصد است و اکثر توله سگهایی که در طی سه تا چهار روز اول زنده مانده اند ، بهبودی کامل می یابند. زمان بهبودی بسته به شدت مورد متفاوت است اما بهبودی توله سگها تقریباً یک هفته طول می کشد.

همچنین دامپزشک در مورد اقدامات پیشگیرانه برای توله سگها یا سگهای دیگر در خانه به شما مشاوره می دهد.

جلوگیری از پاروا در توله سگها

پاروا یک ویروس قابل پیشگیری است. همه توله سگها و سگهای بالغ باید واکسیناسیون خود را انجام دهند ، و به خصوص مهم است که سگهای مورد استفاده برای تولید مثل یک دوره کامل واکسیناسیون پاروا را انجام دهند ، زیرا ایمنی بیشتر توله سگها در چند هفته اول زندگی به آنتی بادی های مادر بستگی خواهند داشت.

تا زمانی که توله سگ ها همه واکسن های خود را دریافت نکرده باشند ، اجازه در تماس قراردادن آنها با سگ دیگری را ندارید. اطمینان حاصل کنید که همه سگهای خانه شما واکسینه شده اند و هنگام معاشرت با توله سگ خود بسیار مراقب باشید. پارک های سگ و مکان های دیگر تجمع سگ ها منابع بالقوه پاروا هستند، بنابراین در این مدت بردن توله سگ به این مکانها ممنوع است.

این مطلب صرفا جهت آگاهی رسانی به شما صاحبان حیوانات ارائه شده و فاقد هرگونه پیشنهاد درمانی می باشد در صورت بروز هر گونه علایم مشکوک به پاروا ویروس به دامپزشک مراجعه کنید.

تیم دامپزشکی ایرانا

بازگشت به لیست