حساسیت و آلرژی

حساسیت بهاره در سگ ها

حساسیت

حساسیت بهاره در سگ ها

حیوانات خانگی هم مانند ما انسانها میتوانند از حساسیت های فصلی رنج ببرند که در صورت تداوم این حساسیت ها و عدم مداخله درمانی، ممکن است مشکلات سلامتی جدی ای را در تمام طول عمر برای حیوان به وجود بیاورد. حالا که در فصل بهار به سر میبریم بهتر است نگاهی دقیقتر به نشانه های حساسیت بهاره در سگ ها و نحوه پیشگیری و درمان آن بپردازیم تا پت های دوست داشتنی شما بتوانند بهاری شاد را در کنارتان تجربه کنند.

حساسیت بهاره در سگ ها

دلایل محتمل حساسیت های بهاره در سگ ها:

حساسیت ها هنگامی بروز میکنند که سیستم ایمنی بدن برخی از عوامل محیطی را خطرناک تصور کرده و در مقابل آنها عکس العمل نشان میدهد. این عوامل محیطی به اصطلاح آلرژن نامیده میشوند. آلرژن های معمول شامل برخی از گیاهان و درخت ها، چمن و علف های هرز و همینطور گردوخاک و آلودگی محیط میباشند. همینطور کک ها و کنه ها میتوانند باعث ایجاد علائمی مشابه با حساسیت ها شوند بنابراین شناسایی عوامل و علائم بسایر حائز اهمیت است.

شناسایی حساسیت در سگ ها:

در انسانها عموما حساسیت به آلرژن های محیطی به شکل آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم، عطسه و مشکلات تنفسی نمایان میشود اما در سگ ها نشانه های آلرژی معمولا به صورت بثورات جلدی مانند قرمزی در محل های عاری از پوشش مویی مثل پوزه مشخص میشود. همچنین برخی آلرژن ها باعث موریختگی و یا کنده شدن تکه ای موها میشوند. لیس زدن بیش از حد مناطقی از بدن و رسیدگی بیش از حد حیوان به خود (over-grooming)، خارش گوش و بوی بد آن و یا تکان دادن مداوم سر هم میتوانند نشان دهنده درگیری با آلرژن ها باشند.

این نشانه ها -چه به صورت منفرد و چه گروهی- نماینگر این است که سگ شما دچار حساسیت بهاره شده است.

حساسیت بهاره در سگ ها

پیشگیری و درمان در سگ ها:

شست و شو و حمام مداوم برای حذف کردن آلودگی های محیطی مثل گردوخاک، شوره و عوامل باکتریایی از پوست تاثیر بسزایی دارد. شست و شوی گوش برای از بین بردن چرک داخل آن و کاهش میزان خارش و التهاب، و شست و شوی پدهای کف دست و پا برای کاهش آلودگی های محیط بیرون بسایر موثر است.

در موارد حاد و مزمن درگیری با آلرژی، مراجعه به دامپزشک و درمان های دارویی حائز اهمیت است.

بیماری دیستمپر یا هزارچهره چیست؟ ادامه…

تیم دامپزشکی ایرانا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 2 = هفت