واکسن حیوانات

بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات

خدمات واکسیناسیون حیوانات

بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات

خدمات واکسیناسیون حیوانات شامل تزریق واکسن­ های مورد نیاز برای حفظ ایمنی و سلامت حیوانات خانگی است. داشتن حیوان خانگی علاوه بر اینکه کار لذت­بخش و سرگرم­کننده­ای است، مسئولیت­هایی را نیز به همراه دارد. این مسئولیت­ها تنها شامل تهیه غذای مناسب برای حیوانات و تامین محل زندگی مناسب برای آنها نیست. باید سلامت جسمانی و بهداشت حیوانات را نیز در نظر گرفت. از مهم­ترین وظایفی که صاحبان حیوانات خانگی باید به آن توجه کنند، انجام ترزیق به موقع واکسن­ های مورد نیاز برای حفظ ایمنی و سلامت حیوانات است. البته ذکر این نکنه ضروری است که واکسیناسیون حیوانات خانگی، ایمنی و سلامت افراد خانه و صاحبان حیوانات خانگی را نیز تضمین می­کند.

در این مقاله خدمات واکسیناسیون حیوانات را بررسی می­کنیم و اهمیت و ضرورت واکسیناسیون را مطرح می­کنیم تا بتوانیم با آگاهی بیشتر، بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات را انتخاب و استفاده کنیم.

واکسیناسیون حیوانات به چه معناست؟

واکسیناسیون حیوانات یا ایمنی ­سازی آن ها، به فرایندی گفته می­شود که طی آن واکسن به منظور کاهش عوارض یک بیماری یا جلوگیری از ایجاد عفونت خاص، در بدن حیوانات تزریق می­شود.

تزریق واکسن

با تزریق واکس چه اتفاقی می­افتد؟

واکسن­ های مخصوص حیوانات با هدف ایجاد آمادگی در سیستم ایمنی بدن، تولید و عرضه می­شوند. به علاوه، این واکسن­ ها به گونه­ ای ساخته شده­ اند که می­توانند با عفونت ­ها و بیماری­ های خاصی که ممکن است در آینده رخ دهند، مقابله کنند. در واقع واکسن، سیستم ایمنی بدن را در برابر حمله عوامل مهاجم و بیماری­زا تقویت می­کند. برای این منظور، واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن منجر به تولید پادتن­هایی برای مقابله با این عوامل می­شود. در نتیجه سیستم ایمنی بدن به کمک واکسن تزریق شده، عوامل مهاجمی را که موجب بیماری می­شوند، شناسایی کرده و از بین می­برد. می­توان گفت واکسن نوعی میکروب ضعیف شده بیماری است که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید پادتن ­های مورد نیاز می­شود. با این حال این میکروب به قدری ضعیف است که عوارض شدیدی از بیماری در حیوانات بروز نمی­کند؛ اما با این عملیات، سیستم ایمنی بدن میکروب مورد نظر را شناسایی کرده و حالا آماده مقابله با تهاجم این میکروب در آینده است تا بتواند از عوارض شدید بیماری بکاهد.

استفاده از خدمات واکسیناسیون حیوانات چه اهمیتی دارد؟

خدمات واکسیناسیون حیوانات بهترین و ساده­ ترین راه برای کمک به حفظ سلامتی حیوانات و بهره ­مندی آنها از عمری طولانی و سالم است. کسانی که وظیفه نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی را بر عهده دارند باید با استفاده از خدمات واکسیناسیون حیوانات، مسئولیت خود را در قبال مراقبت از حیوانات در برابر بیماری ­ها و حفظ سلامت آنها، به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

حیوانات نیز مانند انسان­ ها می­توانند به بیماری­های مختلفی ناشی از ویروس­ ها، باکتری ­ها، انگل ­ها و قارچ ­ها مبتلا شوند. خدمات واکسیناسیون حیوانات، بسیاری از این بیماری­ها را شامل می­شود. حیوانات را در برابر این بیماری­ ها ایمن کرده و یا عوارض ناشی از بیماری­ها را به حداقل مقدار خود می­رساند.

استفاده از خدمات واکسیناسیون برای حیوانات اهلی که در محل زندگی ما حضور دارند و با آنها ارتباط داریم، ضروری است. علاوه بر اینکه واکسیناسیون حیوانات اهلی برای حفظ سلامت آنها ضرورت دارد، مانع از انتقال بیماری حیوانات به انسان ­ها می­شود. همچنین ممکن است استفاده از گوشت آلوده حیوانات یا تماس با خون آلوده آنها موجب بروز بیماری­ هایی برای انسان ­ها شود. بنابراین می­توان خدمات واکسیناسیون حیوانات برای سلامت انسان ­ها نیز بسیار مهم است. واکسینه کردن حیوانات خانگی برای ایمنی حیوانات و محافظت از اعضای خانواده و دوستان در برابر بیماری ­های احتمالی قابل انتقال از حیوانات ضرورت دارد.

خدمات واکسیناسیون حیوانات، پایدارترین و مقرون به صرفه­ترین روش کنترل و پیشگیری بیماری­های عفونی در حیوانات است.

واکسیناسیون حیوانات

در بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات، چه عواملی در نظر گرفته می­شود؟

برای آنکه خدمات واکسیناسیون حیوانات به بهترین نحو ممکن انجام شود، ضروری است تا حیوانات توسط دامپزشک متخصص معاینه و بررسی شوند. دامپزشک با بررسی پارامترهایی که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت، خطر ابتلای حیوانات به بیماری­های مختلف را ارزیابی کرده و برنامه واکسیناسیون بهینه­ای را تجویز می­کند.

سن) خدمات واکسیناسیون حیوانات باید پروتکل خاصی را برای واکسینه کردن توله­ سگ ­ها و بچه ­گربه ­ها در برابر بیماری­ های خاص در نظر بگیرد. همچنین بعد از واکسن­ های اولیه، واکسن­ های تقویت­ کننده ­ای برای حیوانات بالغ باید در نظر گرفته شود.

جغرافیا) خطر مواجهه با بعضی از بیماری­ها در برخی از مناطق جغرافیایی بیشتر از سایر مناطق است. بنابراین توجه به موقعیت جغرافیایی و محل زندگی حیوانات در ارائه بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات موثر است.

شیوه زندگی) حیواناتی که فقط در داخل خانه زندگی می­کنند و با سایر حیوانات تماس ندارند، در معرض بیماری­های کمتری قرار دارند؛ اما حیواناتی که با محیط بیرون و سایر حیوانات در تماس هستند، با خطر ابتلا به بیماری­های بیشتری مواجه هستند.

واکسیناسیون سگ­ ها 

واکسن­ های اصلی که باید به سگ­ ها تزریق شوند؛

واکسن­های اصلی و مهم در خدمات واکسیناسیون حیوانات براساس میزان خطر ابتلا به بیماری، نوع بیماری و میزان سرایت آن به انسان­ها دسته­بندی می­شوند.

مطابق دستورالعمل واکسیناسیون AAHA واکسن­های اصلی برای سگ­ها عبارتند از:

بیماری تشنج سگ) اثرات مخربی بر سیستم عصبی و تنفسی دارد و می­تواند کشنده باشد.

هپاتیت عفونی) منجر به التهاب مزمن کبدی می­شود.

پاروویروس) باعث استفراغ شدید، اسهال و کم­خونی بدن می­شود. همچنین می­تواند توله سگ­های ایمن نشده را به خطر بیندازد.

هاری) موجب مشکلات عصبی پیش­رونده و حتی مرگ می­شود. امکان انتقال آن به انسان­ها از طریق گازگرفتگی توسط حیوانات وجود دارد.

سایر واکسن­های اضافی که ممکن است طبق نظر دامپزشک و با توجه به شرایط سگ­ها تجویز شوند، شامل لایم، لیتوسپروز، آنفلوآنزا و غیره است.

واکسیناسیون گربه ­ها

واکسن­ های اصلی که باید به گربه ­ها تزریق شوند؛

طبق دستورالعمل واکسیناسیون گربه ­سانان انجمن دامپزشکان گربه آمریکا، واکسن­های مهم و اصلی برای گربه­ ها عبارتند از:

رینوتراکیت) باعث بیماری تنفسی عمومی و عفونت مادام­العمر می­شود.

کالیسی ویروس) منجر به بیماری­ های تنفسی می­شود و اغلب با زخم­ هایی در دهان و بینی مشخص می­شود.

پانلیوکوپنیا) با کاهش سلول­ های خونی، زندگی حیوانات را تهدید می­کند. باعث استفراغ، اسهال و کم­آبی بدن می­شود. به علاوه می­تواند منجر به آسیب مغزی برای بچه­گربه­های داخل رحم شود.

واکسن­ های اضافی دیگری که ممکن است براساس شرایط گربه­ ها و سبک زندگی آنها، توسط خدمات واکسیناسیون حیوانات ارائه شود، شامل هاری، لوسمی، بوردتلا، کلامیدیوفیلا و غیره است.

زمان مناسب برای واکسیناسیون حیوانات

در بهترین خدمات واکسیناسیون حیوانات، دامپزشک متخصص می­تواند مناسب­ترین برنامه زمانی برای واکسیناسیون حیوانات را ارائه دهد.

سگ­ های بالغ) برخی واکسن­ ها سالانه و برخی دیگر هر سه سال یک بار برای سگ­ های بالغ تزریق می­شوند.

توله­ سگ ­ها) آنتی­بادی­ های مورد نیاز توسط شیر مادر می­توانند منتقل شوند؛ البته به شرطی که سگ مادر از سیستم ایمنی سالم برخوردار باشد. واکسیناسیون توله­ سگ­ ها از سن 6 تا 8 هفتگی آغاز می­شود و دوز نهایی واکسن باید در سن 16 هفتگی آنها تزریق شود.

گربه ­های بالغ) مانند واکسیناسیون سگ­ های بالغ، سالانه و یا هر سه سال یک بار واکسن­ های مورد نیاز برای گربه ­های بالغ تزریق می­شوند.

بچه ­گربه ­ها) مانند توله ­سگ ­ها آنتی­بادی­ های لازم را می­توانند از طریق شیر مادر که از بدنی سالم برخوردار است، دریافت کنند. تزریق سایر واکسن ­ها نیز از سن 6 تا 8 هفتگی آغاز می­شود.

سخن پایانی

واکسیناسیون حیوانات نیز مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد؛ اما این عوارض باید در مقایسه با مزایای آن در نظر گرفته شود. اغلب عوارض گزارش شده برای واکسیناسیون حیوانات، خفیف و کوتاه­مدت بوده است. در حالی که با استفاده از خدمات واکسیناسیون حیوانات می­توان از مرگ و بیماری میلیون­ ها حیوان و انتقال این بیماری­ ها به انسان­ ها جلوگیری کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + = 16