چه زمان هایی ویزیت حیوانات خانگی توسط دامپزشک لازم و واجب است؟

ویزیت در این مطلب تصمیم نداریم با ریزبینی و نگاه به جزییات به اصول معاینه یا چکاپ پت توسط دامپزشک بپردازیم بلکه تصمیم داریم به صاحبان پت این آگاهی را بدهیم که چگونه باید زمان مراجعه بموقع به دامپزشک برای معاینه پت خود را متوجه شوند.

اصولاً در علم دامپزشکی پیشگیری بسیار و بسیار ارجح به درمان است پر واضح است پت ما نمی تواند از طریق گفتار مشکلات خود را بیان کند اما علائم و شواهدی وجود دارد که در صورت آشنایی با این علائم خوشحال نبودن و بیمار بودن پت را می توان متوجه شد. خارج از زمانهای مشخص مراجعه به کلینیک دامپزشکی از قبیل اولین ساعت یا روزی که پت خریداری یا به سرپرستی گرفته شده، موعد های مشخص شده توسط دامپزشک برای چکاپ های دوره ای و روتین، واکسیناسیون و انگل تراپی در بسیاری از مواقع لازم است برای ویزیت پت با دامپزشک مشورت کرد یا برای ویزیت پت به دامپزشک مراجعه نمود. خشنودی و شادابی پت می تواند با برخی تغییرها مثل تغییر مکان بوجود بیاید و در ادامه باعث بروز بیماری‌هایی گردد. هر زمان متوجه تغییر رفتار یا تغییر عادات روزمره در پت خود شدید و این تغییرات بیش از چندین ساعات بطول انجامید و پت شما در همان وضعیت باقی بماند یا بدتر شود اولین نشانه برای این است که باید با دامپزشک مشورت کنید. تغییر رفتار می تواند با نشانه های مثل عدم شادابی، رفتارهای پرخاشگرانه، بی تفاوتی، خوابیدن زیاد و بلند نشدن، بازی نکردن با شما طبق روال عادی، عدم توجه به جایزه هایی که دوست دارد و مواردی نظیر اینها  بصورت اولیه بروز کند.

در کنار تغییر رفتار با دیدن علائمی قابل مشاهده از قبیل ترشحات عفونی ٬ تورم ٬ زخم ٬ التهاب، ترشحات غیر طبیعی، در اندامهای بیرونی مثل سر و جمجه، گردن، کمر و شکم، گوش، چشم، دهان و محوطه دهانی، دست و پا، دم و انگشتها، مقعد، اندامهای تناسلی باید به دامپزشک مراجعه نمایید.

در اینجا با ذکر یک مثال ملموس مبحث را ادامه می دهیم .
دو صاحب پت را در نظر می گیریم فرد اول ممکن است ابتدا متوجه نشانه های قابل مشاهده در پت خود مثل اسهال یا خونریزی بشود و بلافاصله به دامپزشک مراجعه کند. فرد دوم یا صاحب پت دوم ممکن است متوجه بی اشتهایی یا بی حالی پت خود شود و تا ساعتها بعد تلاش برای غذا خوردن پت خود بنماید و بعد از چند ساعت متوجه شود پت او درگیر اسهال خونی است. بدیهی است صاحب پتی که دقت و توجه بیشتری دارد پیش از شروع بی حالی و کم آبی شدید به دامپزشک مراجعه نموده قطعا نتیجه بهتری خواهد گرفت . پس نتیجه می گیریم اولویت با دقت و ریزبینی در وضعیت عمومی و تغییر رفتار پت است تا دیدن علائم واضح بیماری در زیر برخی نشانه های بیماری ها اعم از خفیف یا حاد را ذکر می نماییم.
بی اشتهایی، تهوع، خارش زیاد، لنگ زدن، بی قراری یا بی حالی شدید، اسهال زرد، سیاه، نارنجی یا اسهال همراه با خون تازه، بروز یبوست، بروز لکه یا نقطه های قرمز در پوست، زخم و کچلی در پوست، وجود کرم در مدفوع، ترشحات عفونی بینی و چشم و دهان، همچنین بوی بد گوش و دهان، کند شدن تنفس یا تنفس به سختی، ریزش غیر طبیعی مو دارد، زخم در اندامهای حرکتی، لمس توده یا غده زیر پوستی، زخم شدن یا وجود خون در مقعد، ادرار همراه با خون و تورم مفاصل، عدم توانایی در حرکت و …

اصولاً اسهال، استفراغ، بی اشتهایی و بی حالی چهار علامت مهم در پت ها هستند بسیاری از بیماری ها در سگ، گربه، خرگوش و… همراه با این چهار نشانه می باشد. انواع عفونت‌های باکتریایی، ویروسی در دستگاهی مختلف بدن آنها مانند گوارش، تنفس و ادراری، درد زیاد در اندامهای داخلی در اثر ضربه یا وجود سلولهای سرطانی و‌غیره همراه با این چهار نشانه هستند.
بسیاری از بیماریها علاوه بر نشانه هایی مثل بی اشتهایی و موارد درگیر بودن دستگاه تنفس و گوارش ممکن است با تشنج لرزش، رعشه همراه باشند که نشان‌دهنده درگیر شدن سیستم عصبی بدن پت با بیماری است .

اکثر نشانه های اولیه مثل بی اشتهایی ٬ اسهال ٬ استفراغ مکرر، تکرر ادرار، بی حالی، که همگی از علایم اولیه خوب نبودن وضعیت سلامت پت می باشند اگر بیش از ۲۴ ساعت بطول بانجامد حتما باید به دامپزشک مراجعه کرد.
کلینیک دامپزشکی ایرانا سعی دارد با در اختیار قراردادن مطالب علمی با زبان ساده بتواند راهنمایی مناسب برای شما عاشقان حیوانات باشد.
هر گونه انتقاد و نظرات شما را با گوش جان شنوا هستیم همراهیان را با ما ادامه دهید.

چند نمونه از ویزیت و چکاپ